tisdag 14 juni 2011

Okej... Felicia hatar banan. Hon grimasherar med hela ansiktet och ryyyser av avsky. Fan, det är ju det bästa mellanmålet. Därmed har jag förstått att det inte är samma smakupplevelse med burkmat. Det är nästan alltid banan i hennes burk-fruktpureèr och yoghurtar, och hon har aldrig klagat.
Appråpå burkmat så berättade Joakim att de måste äta 8 burkar om dagen om de ska få i sig den näring de behöver, dom innehåller nästan ingenting. De hade han läst nånstans.
Och jag känner min som världens sämsta mamma.
Jag började laga egen mat till Flisan för länge sen, men hon tyckte alldrig om det och det var svårt att få till en bra konsistens som inte fastnade i gommen.
Inte undra på att dom har så mycket vatten i burkarna.
Även fast man inbillade sig nedlåtande blickar i mataffärerna när man står och plockar på sig burkar så trodde jag att de var ganska bra mat ändå.
Men visst är det alltid bättre att göra allt själv från grunden, men enkelt är skönt i en fullspäckad vardag. Känner mig som Mickan i solsidan.
Hur som helst så när Felicia ammades så hade jag planerat att göra all mat själv när det skulle bli dags att börja äta. Och jag hade planerat det ena med det andra...
Men man hinner inte allt, man hinner ingenting! Det går inte göra allt perfekt.
En del dagar var man glad att man fått på sig kläderna. Thats it.
Nu gör jag iallafall all mat själv till henne och det går jättebra nu när hon är lite större och kan tugga med hennes 2 och 1/2 tänder!
Och sedan har jag tänkt massor, och skulle kunna skriva världens längsta flummiga tankspridda inlägg om hur svårt det är att vara förälder, det är ingen lek alltså!
Det är väldigt roligt, givande och en enormt stark kärlek, men det krävs så mycket arbete och tålamod, och visdom, och pedagogik, och tid. Och tålamod, och tålamod.
Och jag är redan orolig över att Felicia kommer bli stor en dag och ta egna intiativ.
Åååh livet är så långt och konstigt! Jag kan inte fatta att min lilla bebis ska bli stor, ungdom, vuxen och jag femtiotaggare!!
Jag måste tänka på nåt annat, nuet nuet nuet.
Låt det stanna här.

2 kommentarer:

  1. Jag läste hela artikeln och i slutet sa en dietist att det inte är någon fara att ge barn burkmat om de också får gröt och fruktpuréer. Burkarna har inte så dåligt innehåll som rubriken ville visa. Ni är alltså inte dåliga föräldrar! Ni har ju två fina barn som växer, utvecklas och mår bra! Dåså :) KRAM!

    SvaraRadera
  2. Ja jag tyckte ju det att hur fasiken har hon kunnat blivit såhär stor och ståtlig då om hon inte fått i sig en tredjedel av det behövliga...

    SvaraRadera